Osjan (Ossian) - Po Prostu (2008), EAC-APE-CUE-LOG-HQCovers
 SurowyTato Member is Offline
 Posted: 13-03-2009, 03:16 (post 1, #885279)

Member

Group: Members
Posts: 143
Warn:0%-----
Osjan (Ossian) - Po Prostu
Артист: Osjan (Ossian)
Альбом: Po Prostu, 2008
Издатель: Kiton Art Records / none
Жанр: World, Ethnic, Folk
Формат файла: EAC-APE-CUE-LOG-HQCovers
Ссылка: CD 8 clicks
Нахождение: eDonkey/Kademlia
Примечание: Kolekcja Inne Brzmienia
Tracklist:
1. Piesn Afrykanskiego Polykacza Ognia [3:57]
2. Piesn Girolamy [12:29]
3. Margaret Z Jednorozcem [5:14]
4. Ginevra [7:47]
5. Tanczaca Felina [2:45]
6. Nawet Gdy Noc Pokrywa Cieniem Zielona Ziemie... [10:30]
7. Don [5:13]

Kolekcja Inne Brzmienia
Nagran dokonano w Media Studio w Warszawie
Realizacja nagran - Piotr "Dziki" Chancewicz, Slawomir Gladyszewski
Mix - Piotr "Dziki" Chancewicz
Mastering - Przemek Nowak
Produkcja muzyczna - Jacek Ostaszewski
Producent projektu i idea plyty - Mirek "Kiton" Olszowka
Projekt graficzny i zdjecia - Krzysztof Rumowski, 2008
Teksty - Robert Sankowski, 2008
Adiustacja i korekta tekstow - Magdalena Janik
Producent i wydawca - Kiton Art Records, Lublin 2008

Personnel:
Jacek Ostaszewski (zalozyciel i lider zespolu) - flely proste, spiew
Wojciech Waglewski - gitara akustyczna, gitara Dobro, spiew
Radek Nowakowski - kongi, duzy beben, gongi, instumenty perkusyjne
Anna Sikorzak-Olek (goscinnie) - harfa


QUOTE
Przystępując do realizacji mojego autorskiego projektu Inne Brzmienia, postawiłem sobie za cel stworzenie wielokulturowego, międzynarodowego przedsięwzięcia, które połączyłoby artystów uprawiających różne gatunki mu-zyczne ze sobą oraz z odbiorcami ich twórczości. Efektem tego pomysłu jest seria wydawnicza prestiżowych płyt. Jedną z nich trzymają Państwo właśnie w dłoniach.
Drugą część projektu stanowi coroczny, międzynarodowy Festiwal Muzyki Inne Brzmienia. Pragnę, by Festiwal ten stał się miejscem prezentacji oryginal-nej i ambitnej muzyki, spotkań publiczności z artystami, debat, warsztatów ar-tystycznych, wystaw malarstwa i fotografii oraz pokazów filmowych.
Pierwsza edycja Festiwalu odbyła się w lipcu 2008 roku w Lublinie. Wów-czas to, podczas porywającego koncertu, Osjan zaprezentował po raz pierw-szy nowe utwory, które znajdą Państwo na tej płycie.
W trakcie Festiwalu Muzyki Inne Brzmienia, w uznaniu wybitnego wkładu w rozwój sztuki, muzyków zespołu Osjan uhonorowano statuetkami Kobalto-wej Muzy Fundacji Inne Brzmienia. (Mirek "Kiton" Olszówka)

Zanim do słownika krytyków i fanów muzyki weszły na stałe takie ter-miny, jak "new age", "world music" czy "muzyka etniczna", był już Osjan. Powstał, aby przełamywać schematy, konwencje i przyzwyczajenia, które warunkowały obcowanie z muzyką zarówno u słuchającej go publicz-ności, jak i tworzących go instrumentalistów. - Co to za muzyka? Czy to awan-garda? Jazz? Folk? A jeśli folk, to z jakiego regionu świata? - zdezorientowani pytali ci, którzy zetknęli się z muzyką grupy po raz pierwszy. Po prawie trzech dekadach grania Osjan ma publiczność, która nie zadaje już takich pytań. Nie znaczy to, że dziś ktoś z tej publiczności zna już odpowiedzi. Zapewne nie zna-ją ich też sami muzycy. W 1971 roku Jacek Ostaszewski (flety proste), Marek Jackowski (gitara) i Tomasz Hołuj (instrumenty perkusyjne) wyruszyli z Krakowa w drogę, która miała być drogą w nieznane. Od tamtego czasu skład zespołu zmieniał się wielokrotnie. Nie zmienia się za to jedno - Osjan nie przestaje szu-kać. I to szukanie pozostaje istotą zespołu. - Nie dążymy do doskonałości, dążymy do naturalności - zwykł mówić o muzyce Osjana Jacek Ostaszewski. Po-brzmiewają w niej wpływy najróżniejszych stylów i gatunków. Słychać w niej elementy czasem niezwykle egzotycznych i odległych w czasie i przestrzeni, czasami zaskakująco bliskich kultur. Tak samo jak słychać w niej typowe dla tych kultur, z pozoru do siebie nieprzystające, a w rękach muzyków Osjana tworzące tak harmonijne współbrzmienia, instrumenty.
Wielość inspiracji i odwaga, z jaką Osjan tworzył z nich własną muzykę, nie-ustannie intrygowała krytyków, ale zarazem pozostawiała ich bezradnymi wo-bec poczynań zespołu. "Teatr naturalnego dźwięku" - pisał o zespole jeden z dziennikarzy, usiłując ująć grupę w jakiekolwiek ramy. - Rzeczywiście kiedyś zwracano nam uwagę na teatralność zarówno naszych koncertów, jak i przygo-towań do nich - przyznaje Ostaszewski. - Osjan zawsze rytualizował swoje koncerty. Działa nie tylko dźwiękiem, ale i obrazem.
Sama grupa ucieka od jednoznacznych skojarzeń i nazywa swoje granie "muzyką latającej ryby". - Z chwilą gdy trudno znaleźć nazwę, która by przyle-gała do tego, co robimy, wymyśla się różne rzeczy - śmieje się Ostaszewski - Można by się oczywiście doszukiwać w tym jakiejś symboliki. Zarówno we fruwającej rybie, jak i w nazwie naszego zespołu. No bo w końcu kim był Osjan? To fikcyjna postać. Ktoś nieistniejący. Wymyślony. Więc i fruwająca ryba jest w pewnym sensie symboliczna. Ale nie podchodzimy do tego terminu w stu procentach serio. Jest w tym coś z autoironii i przekornego dowcipu.
Nazwana czy nie, muzyka Osjana pozostaje nieustającym zaproszeniem do własnych poszukiwań. Bo przecież aby ją słuchać i rozumieć, niekoniecznie trzeba umieć o niej mówić. Dźwięki rodzą się w nas, tak samo jak się rodzą my-śli - wyjaśnia Ostaszewski. - Gdy zaczynamy wchodzić w świat muzyki, trzeba powstrzymać dyskursywne myślenie, aby zrobić miejsce dźwiękom. Muzyka jest milczeniem.

JACEK OSTASZEWSKI
- Mógłbym grać rzeczy coraz bardziej skomplikowane, ale tęskniłem za pro-stotą - mówił w jednym z wywiadów na temat swojej drogi twórczej. Odebrał solidne wykształcenie muzyczne (choć, jak sam przyznaje, ze szkoły muzycznej ostatecznie go wyrzucono). W latach 60. uważany był za jednego z najlepszych polskich kontrabasistów jazzowych. Był jednym z prekursorów awangardy jazzowej w Polsce. Współpracował z Tomaszem Stańką, Adamem Makowiczem, Krzysztofem Komedą. Grał na dwóch najsłynniejszych płytach Marka Grechuty i zespołu Anawa: "Marek Grechuta i Anawa" z 1970 roku i o rok późniejszej "Korowód". Jest założycielem grupy Osjan, autorem muzyki teatralnej (między innymi do spektakli Krystiana Lupy), wykładowcą w Państwowej Wyższej Szko-le Teatralnej w Krakowie, twórcą metody edukacyjnej "Droga Dźwięku, Dro-ga Ciszy", którą z powodzeniem realizuje na prowadzonych przez siebie warsztatach.

WOJCIECH WAGLEWSKI
- Osjan był pierwszą próbą wyjścia z naszego grajdołka - wspomina swój pierwszy kontakt z zespołem pod koniec lat 70., dodając natychmiast, że dostał w nim niezłą szkołę. Przygodę z muzyką zaczynał 10 lat wcześniej - grał w war-szawskim klubie Medyk, współtworzył zespoły Zen i Nirvana, grał z Michałem Urbaniakiem, udzielał się jako muzyk sesyjny na płytach wielu artystów z lat 70. Przełomowa była jednak dopiero kolejna dekada; najpierw wziął udział w na-graniu dwóch legendarnych płyt: gromadzącej śmietankę ówczesnego rocka "I Ching" z 1984 roku i późniejszej o rok - "Świnie" - supergrupy Morawski-Waglewski-Nowicki-Hołdys. Na gruzach tej ostatniej powstało Voo Voo, któremu szefuje do dziś. Nagrał z nim ponad 30 płyt. Jest autorem muzyki fil-mowej i teatralnej. Jako gitarzysta, wokalista, kompozytor, autor tekstów i pro-ducent ma na koncie współpracę z większością wybitnych polskich muzyków.

RADEK NOWAKOWSKI
- Raczej się nie nudzę - autoironicznie pisze na stronie internetowej swo-jego jednoosobowego wydawnictwa "Liberatorium". Fanom muzyki znany od lat przede wszystkim jako perkusjonista Osjana. Ale muzyka to tylko jeden z nielicznych przejawów jego artystycznej aktywności. Jest pisarzem, tłuma-czem i twórcą literatury, w której treść i forma książki splatają się w jedną nierozerwalną całość. Wszystkie prace związane z powstawaniem kolejnego tytułu - od projektu graficznego, przez redakcję, druk, aż po oprawę - wyko-nuje w domu. Jego książki (do dziś to już kilkanaście tytułów stworzonych rozmaitymi technikami), uznawane za samodzielne dzieła sztuki, mają w swoich zbiorach biblioteki w Polsce i na świecie.

ANNA SIKORZAK-OLEK
Gościnnie dźwięki harfy w Osjanie. Absolwentka warszawskiej Akademii Muzycznej, wieloletnia harfistka Orkiestry Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach. Współpracowała też z Polską Orkiestrą Radiową i orkiestrą Sinfonia Varsovia. Znana jest z licznych prawykonań dzieł muzyki współczesnej. Jako pe-dagog propaguje w Polsce wiedzę o grze na harfie celtyckiej.

MIREK "KITON" OLSZÓWKA
Kreator kultury, aktor mim, reżyser, współtwórca teatru Scena Ruchu, me-nadżer zespołów Osjan i Voo Voo, wydawca płyt i producent wydarzeń kul-turalnych. Pomysłodawca i dyrektor Festiwalu Muzyki Inne Brzmienia.

OSSIAN made their first public appearance in the Spring of 1971 at the "Piwnica pod Baranami", a well-known cabaret club in Cracow.
Since then the group has performed throughout the country and also in Italy, Denmark and Sweden. They have given concert in music-halls, students club and the country's largest concert-halls as well as in such unusual places as a Swedish prison, San Francesco al Corso Church and Romeo and Juliet's grave in Verona.
The group attract a wide and much varied audience; opinions about its performances differ from indignation to enthusiasm. OSSIAN play peaceful, meditative music, echoing oriental influences and revealing a hidden spontaneity within. The musicians play on simple instruments without the use of amplifying equipment. The group's orginality stems from their music - spontaneous, simple and suggestive; because of this each performance is also a visual experience. This is the secret of their influential appeal. (Transl. Jerzy Marks)

Like the Wawel dragon, this mysterious band emerged from a cave in Cracow.
Osjan is undoubtedly one of the most fascinating bands on the Polish stage. Formed 28 years ago, they still remain part of the underground. They play concerts infrequently and rarely release records.
Osjan's work can be described as an original synthesis of many traditions and music cultures. The group's strength lies in its enormous musical imagination, creativity and genuine message. The musicians have never attached importance to their public image. Osjan is surrounded by a mysterious aura, and facts about the band's activities merge with legend.
The history of Osjan dates back to the 1970s and Crocow's musical circles grouped around the Piwnica pod Baranami club, then the center of Cracow's artists and counterculture. At that time Jacek Ostaszewski, a well-known jazz double bass player, and guitarist Marek Jackowski, both from the band Anawa, decided to start a new project. Soon they were joined by painter and poet Tomasz Hołuj. The group's early rehearsals took place in many different places, most often hotel rooms. The name Osjan was chosen after the band heard it in an Ewa Demarczyk song version of a Bolesław Leśmian poem.
Soon the band's line-up changed, but for 20 years the core of Osjan has been Dimitrios Milo Kurtis, Wojciech Waglewski and Radosław Nowakowski, together with Jacek Ostaszewski. Numerous distinguished musicians have worked with them including the trumpeters Tomasz Stańko and Don Cherry. The band used to regularly perform with Black Horse Cheavers, a Cherokee shaman.
However, it is not the musicians, but the search for their own artistic expression that explains the Osjan phenomenon. In the 1970s, in an atmosphere ruled by banal rock on the one hand and complicated jazz structures on the other, Osjan looked for a different way, for a simplified form of expression: "For example, we would play for half an hour on two or three notes," remembers Ostaszewski. "What fascinated me, not only in the sphere of music, was the search for forms that would allow free expression, not limited to the conventions of jazz, pop or classical music." Osjan was looking for alternative solutions. The group used various elements of traditional Balkan, African, Slavic and Indian music and managed to combine them with free jazz and European classical music. An important influence on shaping the group's musical image were concerts with Don Cherry, as well as inspiration from Zen Buddhism.
Osjan belongs to the small circle of performers who have developed their own original style. The group's compositions, labeled as ethnic music, world music, and so on, reveal the extent of its members' musical quest, as do their performances. For them, playing music together is a form of communication and constant dialogue between themselves and the audience. That is why concerts, when they do happen, are so important to them-there is a dialogue between Waglewski's guitar and Nowakowski's drums, Ostaszewski's flutes and Kurtis's percussion, but the freedom of improvisation does not destroy the overall structure of the concert.
No wonder then that Osjan's rich experience was emvulated by other performers, for example, Maanam (a group formed by Jackowski and Kurtis) in its early days and Voo Voo, another unique Polish rock band, headed by Waglewski.
Osjan's musicians call the time between the mid-1980s and mid-1990s a long "hibernation period," as they were occupied with their own activities-teaching, running workshops and carrying out their own musical, and in the case of Nowakowski, literary, projects. But this did not have a negative influence on the group: "Last year we did a concert tour called Jam Osjan which resulted in a documentary by Andrzej Titkow," says Kurtis. "There were crowds of young people at our concerts in Cracow, Warsaw, Częstochowa and Bydgoszcz. They're the new generation of Osjan fans." The March concerts were recorded and have just been released on an album called Muzyka fruwającej ryby (Music of the Flying Fish), a year after their Roots album, which has already become a classic. None of the big record companies were willing to put out Roots," remembers Kurtis. "Their bosses, who were once alternative musicians themselves and my colleagues too, apparently decided that our music was too obscure for the mass audience and would not sell well." So Kurtis started his own label, Milo Records, and released the album in cooperation with the Selles company. Commenting on Muzyka fruwającej ryby, Kurtis says, "Although this may not sound very objective, I think it is our best record so far."
Osjan is gaining momentum. Concerts scheduled for the fall will probably prove that Osjan deserves its place at the forefront of Polish independent groups. (by Anna Kosowska, warsawvoice.pl)

SPOILER!

Extractor: Exact Audio Copy v0.99pb3
Codec: Monkey's Audio 3.97
Compression: High Lossless
Total Time: 47:58
Ripper: SurowyTato
Please take a second to encourage releaser for all his hard work, press 'Thanks' button
The following members said 'Спасибо!': Гордый, strobile
PM Email Poster
Top Bottom
Topic Options