похоже, у
nixon нет в лексиконе слов MONO, компрессия, несовершенство технологии записи, к тому же он не знает о том, что это первый альбом музыканта, записанный черт-те где не пойми кем и как (он только впоследствии был "узаконен" гульдовским продюсером Эндрю Каздиным).
------------------------------
тут вот такая бодяга нависла над толпой:
h_ttp://www.nytimes.com/2007/03/12/arts/music/12conn.html?pagewanted=all
h_ttp://www.positive-feedback.com/Issue30/gould.htm
h_ttp://www.zenph.com/shop/glenn-gould-bach-the-goldberg-variations
SONY/BMG совместно с Zenph перезаписывают технически несовершенные записи легендарных пианистов (не только классических, но и джазовых) на SACD.
проблема в том, чтио для такой "рекреации" используется софт, преобразующий реальную фонограмму в MIDI, после чего полученный midi-файл с учетом тончайшей нюансировки "воспроизводят" на специальных ф-но Yamaha. и делают аудиофильнейшую запись SACD (в 2 вариантах CDDA - binaural + surround stereo и 5+1), причем если оригинал live, кпк у Тейтема, то пишут в том же самом зале, установив рояль на том самом месте.
только вот беда: ни Гульд, ни Тейтем, ни Рахманинов, ни Питерсон (пока обделали только их) на Ямахах не играли. Гульд вообще был предельно требователен к инструменту, а длля записи баховских инвенций он выбрал совершенно убитый, но идеально подходящий по звуку Steinway. как ни колдовали спецы Steinway над ним, полностью довести рояль до кондиции не удалось - заставили Гульда объясняться в аннотации, почему он играет на разбитом корыте.
и теперь все это запустят на поток на новеньких Ямахах (у Гульда "своим" был Steinway 1937 года сборки, на Ямахах он записал в Японии только 2 последних альбома - рапсодии и интермеццо Брамса и 6 сонат Гайдна).
не знаю, как и относиться. скачал стерео-часть "рекреации" Тейтема Piano Starts Here, сравнил с вариантом 1933/48 г. и чешу репу.
по поводу рахманиновского диска один из ведущих пианистических критиков наших дней Фархан Малик уже отписался (не могу найти его полного отчета 78 rpm vs. Zenph re-performance).
на Амазоне он выложил "резюмирующую" часть своего исследования:
QUOTE (Farhan Malik) |
1.0 out of 5 stars, A Travesty, May 25, 2011 by Farhan Malik This review is from: Rachmaninoff Plays Rachmaninoff: Zenph Re-performance (Audio CD) The positive reviews here mainly rave about the recorded sound quality, but is that really what the focus should be on a CD that claims to "completely eliminate the technological limitations of the past by using computer software to capture Rachmaninoff's attacks, keyspeeds, pitches, durations, and interpretive nuances from a 78rpm record..." I wrote an extensive review of this CD for the Association of Recorded Sound Collections Journal where I compared Rachmaninoff's original 78rpm records against the Zenph re-performances. The Zenph performances did not hold up well to such scrutiny. Here are a few quotes from that lengthy review.
"Where Zenph truly fails is in reproducing the artistry and musical effects found in Rachmaninoff's playing. Simply put, Zenph often reproduces the notes but not the musical relationship between the notes. Consider two slurred notes played in a particularly expressive manner by Rachmaninoff. In Zenph the second note will be quieter but lack a poetic connection."
"throughout Rachmaninoff's playing one hears beautifully balanced chords. The top note might sing out more in one chord whereas an inner dissonance might be emphasized for a different color in another chord. These are the sort of details missed by the Zenph technology. Zenph's chords for the most part simply sound like ordinary chords - they lack the special touch, color, balance, and sound Rachmaninoff brings."
"Zenph fails to recreate is the energetic, incisive quality found in many of the original 78s. What happened to the light, springy character of the Mendelssohn Scherzo? Why does the Bach Gigue sound so much more crisp and energetic on the original 78rpm? Where's the electricity in the opening of Liebesfreud?"
"There are abrupt pedal clearings throughout the Zenph re-performance that destroy the mysterious mood found in Rachmaninoff's 78 [of the C-sharp minor Prelude]."
"The C sharp minor Prelude is by no means the poorest re-performance present on this CD. The Prelude from the Bach Violin Partita in Rachmaninoff's arrangement for piano is considerably worse."
"A crucial feature of Rachmaninoff's playing was his ability to create waves of sound. In his recording of the Moment Musical in E-flat minor, the ascending and descending passages that begin at measure nine (0:09) have tremendous sweep. When Zenph re-performs these measures that sweep is missing..."
"[In Liebesfreud, Rachmaninoff's] rapidity, clarity, and brilliance leave one in awe. Zenph never matches Rachmaninoff's brilliance here, and the final descending double note passage (1:55) is a train wreck."
"Zenph's claims that they recapture everything found in Rachmaninoff's performances and overcome the technological limitations of the past are both preposterous and misleading..."
"for anyone that takes Rachmaninoff's art seriously this CD is a travesty."
For anyone interested, the full review can easily be found by searching google for Zenph Rachmaninoff Farhan Malik review. |